Regijski center mobilnosti Zeleni kras
VIZIJA
Regijski center mobilnosti Zeleni kras (v nadaljevanju RCM Zeleni kras) je osrednja platforma za usklajeno in učinkovito delovanje vseh ključnih deležnikov v Primorsko-notranjski regiji na področju celostnega prometnega načrtovanja ter njihov dialog z nacionalno ravnijo. Udejanjanje celostnega prometnega načrtovanja na ravni regije pomembno prispeva k socialni vključenosti, dostopnosti do družbenih storitev, večmodalnosti prometnih sredstev, zdravju prebivalcev in čistejšemu okolju.
POSLANSTVO
RCM Zeleni kras z aktivnim dialogom, promocijo in usklajevanjem ukrepov ter politik podpira izvajanje trajnostne mobilnosti in celostnega prometnega načrtovanja v Primorsko-notranjski regiji.
Deluje kot povezovalni člen med občinami in nacionalnimi reprezentativnimi organi ter kot samostojni izvajalec, ki si z aktivnim ozaveščanjem in aktivnostmi prizadeva za prevrednotenje miselnosti in potovalnih navad pri prebivalcih v prid uporabe trajnostnih oblik mobilnosti ter zdravega načina življenja in čistega okolja.
RCM podpira občine pri snovanju in izvedbi ambicioznih politik ter aktivnosti na področjih spodbujanja hoje in kolesarjenja, vključno z razvojem podporne infrastrukture ter pri integraciji ukrepov v prostorsko načrtovanje. Javne površine vrača skupnostni rabi in s tem veča kakovost bivanja za prebivalce.
Z razvojem različnih oblik skupnostnih mobilnostnih načinov, kot so prevozi na klic, z dodatnimi občasnimi linijami in povečanjem dostopnosti si RCM Zeleni kras prizadeva za povečanje atraktivnosti in komplementarnih oblik javnega prevoza; za dovolj pogost in razvejane linije javnega potniškega prometa ter za integriran in učinkovit večmodalni sistem trajnostne mobilnosti v regiji. RCM Zeleni kras izvaja podporo nacionalni koordinaciji Evropskega tednu mobilnosti in skupaj z občinami izvaja aktivnosti za prepoznavanje pomembnosti izbire trajnostnih oblik mobilnosti.
RCM Zeleni kras je samostojno področje delovanja RRA Zeleni kras, s katerim izvaja naloge določene v »Vsebinskih izhodiščih za sofinanciranje vzpostavitve in delovanja RCM« v okviru Dogovora za razvoj regij (DRR). RCM Zeleni kras se financira v okviru Dogovora za razvoj regij preko Specifičnega cilja RSO3.2, in je del »Cilja politike 3 – Bolj povezana Evropa« znotraj Prednostne naloge 5: Trajnostna (čez)regionalna mobilnost in povezljivost.
NALOGE delovanja RCM Zeleni kras:
- regionalna podpora pri celostnem prometnem načrtovanju na regionalni ravni,
- podpora nacionalni koordinaciji Evropskega tedna mobilnosti,
- podpora nacionalnemu kolesarskemu koordinatorju,
- podpora nacionalni družbi za upravljanje javnega potniškega prometa,
- komunikacija s ključnimi deležniki o trajnostni mobilnosti,
- podpora občinam in ministrstvu, pristojnemu za prometno politiko (MOPE) pri izvajanju aktivnosti na področju trajnostne mobilnosti.
KLJUČNI IZZIVI
V regiji so bili prepoznani naslednji ključni izzivi na področju trajnostne mobilnosti:
- Mobilnost na daljše razdalje, kar zmanjšuje primernost uporabe trajnostne mobilnosti za prihod na delovno mesto oz. za obisk drugih regij ter dostopnost do storitev.
- Redka poseljenost in razpršenost, ki zmanjšujeta ekonomičnost javnega potniškega prometa in otežujeta vzpostavitev učinkovite trajnostne mobilnosti.
- Premajhna frekvenca JPP, kar spodbuja uporabo osebnih vozil.
- Predolgi potovalni časi na JPP in SŽ, kar zmanjšuje učinkovitost in privlačnost javnega prevoza.
- Pomanjkanje povezav med različnimi oblikami prometa, kar kaže na pomanjkanje integracije med različnimi načini prevoza ter otežuje kombiniranje trajnostnih prevoznih sredstev.
- Pomanjkanje ustrezne infrastrukture za trajnostno mobilnost, vključno z varnimi kolesarskimi potmi, P+R (parkiraj in pelji) sistemi ter postajališči javnega prevoza.
- Razgiban teren z višinskimi razlikami, kar otežuje daljinsko kolesarjenje.
- Pomanjkljiva in zato nevarna peš in kolesarska infrastruktura, posledično slaba kakovost uporabniške izkušnje, npr. kolesarske steze ob glavnih cestah.
- Sezonska preobremenjenost določenih prometnih koridorjev, zastoji in povečane emisije.
- Splošna nizka motiviranost ljudi za uporabo trajnostnih oblik prevoznih sredstev, kar upočasnjuje prehod k bolj trajnostni mobilnosti in povečuje odvisnost od osebnih vozil.
KLJUČNI UKREPI
Identificirani so bili naslednji ključni ukrepi na področju trajnostne mobilnosti:
AKTIVNOSTI V SKLOPU ETM IN MEHKI UKREPI: motiviranje in ozaveščanje o dobrobitih trajnostne mobilnosti in spreminjanje potovalnih navad pri različnih ciljnih skupinah.
PREVOZI NA KLIC: vzpostavitev oz. nadgradnja prevozov na klic (model Sopotniki) in preučitev možnosti za njihovo regijsko upravljanje.
JPP: vzpostavljanje učinkovitega in dostopnega JPP sistema, vključno z nadgradnjo linij in usklajenimi voznimi redi ter povezava s šolskimi avtobusi (ki vozijo samo konično).
KOLESARSKE POVEZAVE: vzpostavitev usklajenega sistema povezanih kolesarskih poti v regiji ter vzpostavitev varnih in povezanih kolesarskih poti po celi regiji.
KOMUNIKACIJA Z RESORJI: usklajevanje načrtov v občinah oz. regiji z državnimi resorji in komunikacija potreb iz terena do državne ravni.
AKTUALNO
TRAJNOSTNO V KNJIŽNICO PO NAGRADO!
Z 2. junijem se je začela regijska kampanja TRAJNOSTNO V KNJIŽNICO PO NAGRADO!
Vabljeni, da čez poletje in do konca oktobra pridete v knjižnico na trajnostni način – PEŠ, S KOLESOM ALI JAVNIM PREVOZOM – oz. kakorkoli razen z avtom.
Tako se boste pridružili kampanji, ki opozarja na to, da se premalo gibljemo in da krajše razdalje lahko opravimo tudi brez avtomobila.
Pri tem naredimo nekaj za svoje dobro počutje in zdravje, se bolj povežemo s krajem in ljudmi in nekaj malega tudi za čisto okolje.
Kontaktne informacije
Za več informacij o projektu in njegovih aktivnostih nas kontaktirajte:
- Natalija Vrhunc,
Lahko nas tudi obiščite v pisarni Regijskega centra mobilnosti Zeleni kras, Prečna ul. 1, v Pivki.